Сало Поліна Ігорівна,
студентка групи УА-5
Севастопольського міського
гуманітарного університету
Керівник від бази практики:
Малицька Надія Миколаївна
Керівник від кафедри:
Попова Олена Анатоліївна
КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Тема уроку: «Іван Котляревський. Життєпис письменника. Творчість митця - новий етап у розвитку національного
самоусвідомлення українців
ТЛ: бурлеск,
травестія, пародія».
Епіграф:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
Т.Шевченко
Урок
проведено 19 листопада 2012 року у 9-Б
класі ЗОШ № 61
Мета: перевірити знання учнів з теми
«Суспільно-історичні обставини наприкінці ХVІІІ ст. у період становлення нової
української літератури»; допомогти учням осмислити
творчу постать І.П.Котляревського та його місце в українській літературі, осягнути багатогранність особистості
зачинателя нової української літератури через спогади сучасників письменника,
дослідження біографів та власну спостережливість за розповіддю про події життя
письменника; засвоїти поняття
травестія, бурлеск, пародія; удосконалювати вміння аналізувати
та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку певним явищам, робити висновки,
грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, розвивати усне зв’язне мовлення учнів; сприяти вихованню морально-етичних,
громадянських, патріотичних почуттів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД
УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
МОМЕНТ(1 хвилина)
-
Привітання
(Слово вчителя)
|
Ø
Підводьтеся, будь ласка, давайте налаштуємося на
роботу!
Ø
Посміхнемося один одному і скажемо усі разом українською
мовою: «Добрий день, плідної роботи» (вчитель
вітається з учнями)
Ø
Дуже рада всіх вас бачити! Сідайте, будь ласка.
Сподіваюсь, що всі будуть активні, уважні та старанні.
Ø
Продовжуємо знайомитися один з одним ближче. Нагадаю,
що мене звати Поліна Ігорівна. Успіхів нам сьогодні, адже сьогодні ми розпочинаємо знайомство з
видатним митцем І.П. Котляревським та його творчістю.
|
«Добрий день, плідної роботи»
|
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ(5 хвилин)
-
Перевірка дом. завдання (Незавершені
речення)
|
Ø
Перш
ніж почати знайомство з новою темою, давайте з вами пригадаємо, що ви вже
вивчили на попередньому уроці, а також перевіримо домашнє завдання.
Ø
Зараз я
зачитаю вам незавершені речення, які ви маєте закінчити. Будьте уважні!
Підіймаєте руку та відповідаєте, лише тоді зараховується відповідь!
-
Суспільно-історичні
умови розвитку України наприкінці ХVІІІ ст. були…
-
У 1764
році…
-
У 1775
році…
-
Повністю
ліквідовано українську автономію на Лівобережжі, унаслідок чого…
-
У 1783
році…
-
Українська
шляхта…
-
У
складі Польщі перебувало…
-
Під
владою Австрії…
-
Літературний
напрям це…
-
У 1768
році…
-
Устим
Кармелюк…
-
Згідно
з інструкцією російської цариці…
-
Форма
боротьби проти соціального та національного гніту…
-
У цей
період…
-
Загальне
визнання та поширення отримує…
-
Мистецька(художня)
течія це…
-
Епохальна
постать для національної культури та літератури…
-
Українська
література…
-
У час
відродження…
-
Характерні
риси просвітництва:…
-
Характерні
риси класицизму:…
-
В
гумористично - сатиричних творах переважали…
-
Основна
проблема реалізму…
Отже, ми з вами пригадали основні
суспільно-політичні умови розвитку України наприкінці ХVІІІ ст. та теорію
літератури. Терміни ви мали коротко записати у зошит. Молодці!
|
…надзвичайно складними
…російським царатом скасовано гетьманство …Катерина ІІ підписала указ про скасування Запорізької Сечі
…Україна перетворилася на новоросійські та південно
- західні губернії Російської імперії
… Катерина ІІ законодавчо ввела кріпосне право …почала захоплювати козацькі й військові землі, а селян перетворювати на кріпаків …Правобережжя …Східна Галичина, Північна Буковина, Закарпатська Україна …Складова частина літературного процесу, породжена творчістю представників одного худ.методу, яка існує в межах однієї епохи та нації. …відбулися стихійні повстання «Коліївщина» …народний месник, який понад 25 років очолював антикріпосницькі виступи селян …українці підлягали суцільній русифікації …збереження рідної мови, пісень і звичаїв …поширюються ідеї вільнодумства та антикріпосницькі настрої …ідея нац. специфіки літератури, вільного вияву творчих здібностей …Спорідненість творчих принципів митців на підставі схожих естетичних засад
(просвітн.реалізм)
…І. Котляревський …стала ближчою до життя народу, відтворювала його душу, ідеали та прагнення …зростає зацікавленість фольклором …віра в силу освіти й розуму, утвердження нового світогляду, настанова на худ.правду …увага до античних взірців, до духовної і матеріальної культури, суворе дотримання єдності жанрів, оспівування «сильних світу сього» …побутово – знижена конкретика в простонародному – гумористичному дусі та душевна розчуленість …взаємини людини і суспільства, вплив соціально – історичних обставин на формування духовного світу, характеру героя твору. |
III.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ(3 хвилини)
-
Прогнозування теми за
ілюстраціями
-
Оголошення теми уроку
·
Запис у зошити
·
Оголошення мети учнями
|
-
Слово вчителя
Ø На першому уроці ми з вами
дізналися про передумови розвитку Нової української літератури. А сьогодні ми
розпочнемо нову тему!
Ø Іван Котляревський став
зачинателем нової української літератури. Він першим звернувся до живої
української мови, до національних витоків.
Ø На сьогоднішньому уроці ми
з вами прокладемо шлях до нових відкриттів. У цьому нам допоможуть
ілюстрації. Подивіться уважно на них.
- Що на них зображено?
-
Як ви вважаєте якою буде
тема нашого уроку?
-
Добре! Усі разом ми
визначили, що тема нашого уроку:
Іван Котляревський. Життєпис письменника. Творчість митця - новий етап у розвитку національного
самоусвідомлення українців
-
Відкрийте зошити та
запишіть число, класна робота, тема!
Дев’ятнадцяте листопада
Класна робота
Іван Котляревський.
Життєпис письменника. Творчість митця - новий етап у розвитку національного
самоусвідомлення українців
-
Записали тему, а зараз давайте спробуємо сформулювати
завдання уроку!
Будемо намагатися досягти нашої мети за
допомогою уважності та старанності!
|
- І.Котляревський, його життєві перипетії; творчий доробок письменника «Енеїда»
- Життя І.П.Котляревського та його найвідоміший твір «Енеїда»
(Записують) - Дізнатися більше про постать І.П.Котляревського як зачинателя нової української літератури. Творчість митця |
IV.
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ( )
·
Слово вчителя
·
Робота з підручником (з текстом)
·
Слово вчителя
·
Робота з підручником
|
Ø Сьогодні ми поведемо мову про людину
рідкісної духовної краси й благородства, щирого українця, прекрасного
письменника, чиє ім’я стоїть поруч з іменами вітчизняних митців першої
величини. Ітиметься про Івана Петровича Котляревського.
Ø Ми спробуємо привідкрити для
себе цю незвичайну людину.
Ø Як завжди надійним помічним
нам стає підручник. Відкриємо на сторінці 98. І прочитаємо, що говорить
підручник про життєвий шлях та творчий доробок письменника.
Ø Прочитавши те, що нам дає
підручник, спробуйте уявити:
- Яким з усього відомого вам
про Котляревського постає він у вашій уяві?
- Ваше ставлення до нього?
Ø Машо, починай читати голосно і
чітко.
·
Бесіда за змістом
- Яким постав перед вами Іван Петрович Котляревський як людина, як
українець, як письменник?
- У своїй відповіді використовувайте біографічні дані письменника. Поміркуйте
пів хвилини!
Молодці!
Намалюйте словесний портрет
І.Котляревського, який виник у вашій уяві на основі матеріалів про
письменника «зі спогадів сучасників Котляревського».
Підготуйте невеличку доповідь!
Зі спогадів сучасників Котляревського
• Полтавський
Будинок виховання бідних хороший в усіх відношеннях, чому багато сприяє
головний його наглядач майор Котляревський... Чиновник цей в колі вихованців
являє дбайливого і суворого батька: нагорода трудів його відбита завжди на
обличчі його, задоволення внутрішнє і схвалення совісті видно в усіх рисах
його. І він наскільки суворий в керуванні вихованцями, настільки ж і
дбайливий.
• Працюючи в
Полтаві, Котляревський, як свідчить його службове листування, виступає на
захист знедоленого народу. Він вимагає розслідувати справу про знущання над
наймичкою Тимошенко, яка втекла з дому господині Кемеровської, «где проводила
мучительную жизнь»; стає на захист кріпачки М.Мойсихи, яку пані її,
Родзяніна, хоче заслати в Сибір.
• Варта уваги
театральна діяльність Котляревського: він брав участь у домашніх виставах,
прегарно виконував комічні ролі.
•
Котляревський був душею всякої бесіди, особливо дружньої, мав чудовий дар
розповідати розумно й весело, часто вживав алегорично, завжди до речі і з
загадковістю прислів'я і різні вирази з книжок. Розмова його була жвава,
захоплююча і легка.
·
Запитання і завдання
1. Яким
постає Іван Котляревський зі спогадів його сучасників?
2. Які
властивості характеру великого полтавця сучасники відзначають передусім?
3. Доведіть
на матеріалі спогадів, що автор «Енеїди» був високоморальною людиною,
праведним християнином.
·
Бліц-опитування
А зараз в нас буде бліц-опитування: я задаю питання, а ви швиденько
відповідаєте. Будьте дуже уважні і зосереджені. Почнемо:
v
З якого роду
походив І.П.Котляревський?
v
Яку освіту
здобув?
v
Якими
важливими подіями було насичене життя письменника?
v
Що вас
найбільше зацікавило в життєписі Котляревського?
v
З якою
визначною подією в культурному житті України асоціюється початок нового етапу
в розвитку української літератури?
v
Як ставилися
до автора ”Енеїди” його сучасники?
v Коли почав письменник працюваим над ”Енеїдою”?
- Вчитайтеся в епіграф уроку. Чи вдало він
підібраний? Обґрунтуйте.
Молодці!
Зараз нам саме час зробити наступний крок у відкриті
таємниці нової літератури.
- Перегортаємо сторінку
підручника,сторінка 102.
Зараз ми з
вами дізнаємося якомога більше про літературу того часу.
- Давайте
познайомимося з теорією літератури сторінка 102-103.
|
- Читають текст - Міркують та відповідають Відповідають
Народився в родині дрібного чиновника міського
магістрату, дворянина за соц. становищем
Навчання в Полтавській духовній семінарії
Концерярист, домашній учитель, військовий: участь у
російсько- турецькій війні, наглядач Будинку виховання дітей бідних дворян,
драматург, організатор театральної справи, опікун благодійних закладів тощо.
Благодійність….
Виходить друком поема «Енеїда»(1-3ч)
Доброзичливо, а саме…
Живучі в селі, спостерігав за життям народу, вивчав і
записував український фольклор.
Так, вдало. Іван Котляревський став зачинателем нової української
літератури, тому назавжди закарбувався у пам’яті українського народу. «ЕНЕЇДА»
— енциклопедія українського життя.
|
V.
ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
·
Незакінчені речення
·
Пошукова робота. Робота з текстом
·
Робота в малих групах
·
(Запам’ятовування нових термінів)
|
Отже,
давайте зробимо узагальнення.
Засоби гумору й сатири…
Бурлеск це…
Травестія це…
Поема це…
Пародія це…
- Відкрийте зошити, запишіть найважливішу термінологію. Бурлеск, травестія,
пародія.
- А зараз розкажіть сусіду, що ви запам’ятали з теорії
літератури.
Молодці! Дуже гарно та плідно попрацювали!
|
…пародіювання, алюзія, сарказм, іронія, гіпербола, специфічна лексика
…жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається тим, що
героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, знижено
…різновид жартівливої бурлескної поезії, коли твір із серйозним чи
героїчним змістом перероблюється на твір комічного характеру з використанням
панібратських, жаргонних зворотів
Віршований ліро- епічний твір, у якому зображені важливі події,
сильні людські характери, розповідь супроводжується авторськими відступами
…комічне або сатиричне наслідування, що відтворює в перебільшеному
вигляді характерні особливості оригіналу; карикатура.
|
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ
·
Слово вчителя
·
Підбиття підсумків уроку. Загальний висновок
·
Рефлексія
|
Чи вдалося вам сьогодні
привідкрити для себе І.П. Котляревського? Обґрунтуйте.
Сьогодні ви тільки привідкрили
для себе світ І.П.Котляревського. А відкривати будемо на наступних уроках і
не тільки. Бо І. Котляревський як справжній письменник приходитиме до нас
протягом усього життя через іскрометне слово «Енеїди».
На уроці ми з вами пойзнайомилися із Іваном
Котляревським. Життєпис письменника. Творчість
митця - новий етап у розвитку національного самоусвідомлення українців
ТЛ: бурлеск,
травестія, пародія
Котляревський став зачинателем нової української
літератури!
Підніміть руку кому, було важко?
…
|
V.
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Запис у щоденниках
|
Ø Запишіть у
щоденники.
Þ
Допоможіть один в одному, щоб усі записали
правильно.
|
VІ.
ОЦІНЮВАННЯ
· Молодці! Дякую за роботу на уроці. Оцінки за урок такі:…(поточні)
(Визначити тих,хто був найактивнішим та найбільш
грамотно давав відповіді. Тих,хто був менш активним оцінити словесно.)
Немає коментарів:
Дописати коментар