17 листопада 2012 р.

Урок української літератури



15 листопада 2012 року
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Тема уроку: «Суспільно-історичні обставини наприкінці ХVІІІ ст. у період становлення нової української літератури»

Мета: перевірити знання учнів з теми «Давня українська література»; дати поняття про нову українську літературу, літературний напрям, художню течію, просвітництво, класицизм, реалізм; розкрити суспільно-історичні умови наприкінці ХVІІІ ст. в період становлення нової української літератури; розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, вміння аналізувати й узагальнювати історичні факти, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; формувати пізнавальний інтерес до історії нашої країни, патріотичні почуття.


Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, метод вправ, інтерактивні (робота в групах, робота в парах), активні (прогнозування, проблемні питання), зв’язні висловлювання учнів, читання. 

Унаочнення та засоби навчання: 
Ілюстрації портрет найвидатнішого митця нової української літератури:
І. Котляревського

Обладнання (технічні засоби навчання):
Підручник Авраменко О.М., Дмитренко Г.К. Українська література: Підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2009. – 304 с.: іл.; літературознавчий словник, дошка, зошит, карта «Україна наприкінці ХVІІ ст.».

ХІД УРОКУ

I.                                     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 хвилина)
·      Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку (Доброго дня! Сідайте будь ласка. Перевірте наявність підручника, зошита, щоденника та ручки на парті. Давайте налаштуємося на роботу! Розпочнемо урок!)
·      Мене звуть Поліна Ігорівна та на декілька тижнів я буду вашим учителем української мови та літератури. Сподіваюсь, що ви працюватимете старанно та плідно, будете уважні та активні.

II.                                                                                АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (4хвилини)
·      Фронтальна бесіда
Отже, давайте з вами швиденько пригадаємо, що ви вивчали на попередніх уроках з великої теми «Давня українська література».
1.Переодизація Давньої української літератури?
1 період 11 ст. – доба монументального стилю(Повість минулих літ Нестора Літописця; повчання, житіє);
2 період  12-13 ст. – доба орнаментального стилю(Слово про похід Ігорів);
3 період 14-17 ст. – український ренесанс(Латинська мова, перші друковані книги, цінність людської особистості);
4 період 17-18 ст. – українське бароко(шкільна драма, твори урочисті, динамічна композиція, пишність, складність, поєднання релігійних і світських мотивів, поєднання краси духовної і фізичної, Бог - вершина досконалості)
2.А зараз перевіримо деякі ваші знання з теорії літератури
·      Літопис – хронологічний опис важливих історичних подій у часи Київської Русі й козацтва.
·      Шкільна драма - жанр латино мовної релігійної драматургії, що виник на межі 15-16 ст. в країнах Західної Європи.
·      Інтермедія – невелика за обсягом комічна сценка або пєса, яку виконували між актами основного драматичного дійства.
·      Вертеп – старовинний пресувальний ляльковий театр, який ставив релігійні й світські пєси.
·      Байка – невелике (віршоване або прозове) алегоричне оповідання, що має повчальний зміст.
Молодці! Ви закінчили вивчати тему «Давня українська література»

III.                                                                            МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (3 хвилини)
·           Оголошення теми та мети уроку
Отже, ми з вами розпочинаємо вивчати велику тему - Нова українська література. Та тема сьогоднішнього уроку - Суспільно-історичні обставини наприкінці ХVІІІ ст. у період становлення нової української літератури
·                                                          «Криголам» – очікування (Давайте скажемо, що ми чекаємо від нашого уроку, що дізнаємося. Я почну, а ви підхопите. «Я – Поліна Ігорівна. Сподіваюсь, наш урок буде цікавим, плідним і ми дізнаємося про передумови розвитку нової української літератури».
·      Оголошення мети уроку
Метою нашого уроку є: дати поняття про нову українську літературу, літературний напрям, художню течію, просвітництво, класицизм, реалізм; розкрити суспільно-історичні умови наприкінці ХVІІІ ст. в період становлення нової української літератури; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати історичні факти, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження.
·      Запис у зошит (один рядок пропускають).

IV.             СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ( )

1. Сприйняття й усвідомлення нових знань (26 хвилин)
·      Робота з текстом підручника (8 хвилин)
·      А зараз ми дізнаємося, які ж були передумови розвитку Нової української літератури. Відкрийте підручник на сторінці 94 та прочитаймо текст. До цього тексту будуть запитання та завдання, отже будьте уважні.
·      Спробуємо по абзацах переказати текст. Почнемо з … Усі інші уважно слухають та допомагають один одному.

·     
·     
·     
·      Робота в малих групах – двійках (4 хвилини)
·        Зараз таке завдання: письмово у зошиті складіть тези до тексту (не менше 8). Намагайтесь не дивитися у підручник.
Отже, ми дізналися про найголовніші суспільно-історичні умови розвитку НУЛ.
·      Історичний диктант(3 хвилини)
Я зачитаю вам дати, а ви мені дайте відповідь, яка історична подія відбулася в ці роки: 1764, 1775, 1783, 1768, 1789(скасовано гетьманство, скасування Запорізької Сечі, введено кріпосне право, гайдамацьке повстання Коліївщина, повстання у с. Турбаях)
·                                                          Усвідомлення нового навчального матеріалу (3 хвилини)
·                                       Робота з підручником
Зараз відкрийте, будь ласка, підручники на сторінці 96. Прочитаємо літературознавчу статтю та разом опрацюємо її. Читай, Данило…

·                                  Запам’ятовування нових термінів (4 хвилини)
o                     Робота в парах (Перший варіант розкажіть своєму сусіду нові терміни: літературний напрям, мистецька(художня) течія; а другий варіант – просвітництво, класицизм, реалізм).

Випишіть означення термінів(стисло)(4 хвилини)









V.                ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКУ УРОКУ

·        Повторення теоретичних відомостей, нових слів. Гра «Хто більше, хто краще»

-         Сьогодні ми непогано з вами попрацювали. А тепер, я даю вам час переглянути підручник і відповісти на питання «Що нового я дізнався на уроці?» У своїй відповіді намагайтеся розказати якомога більше!
-         Молодці! Ви плідно попрацювали!


VI.             ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

·        Отже, відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання:
Опрацювати біографію Котляревського; зробити нотатки з теорії літератури, вивчити їх.


VІ. ОЦІНЮВАННЯ
·        Молодці! Дякую за роботу на уроці. Оцінки за урок такі:…(поточні)

(Визначити тих,хто був найактивнішим та найбільш грамотно давав відповіді. Тих,хто був менш активним оцінити словесно.)

Немає коментарів:

Дописати коментар